Mimmis Mat

Morotsbullar

Kategori: Baka

 
 
ca 15 bullar

3 dl mjölk
0,5 pkt
25 g jäst
2 msk olja
1 tsk salt
3 dl finrivna morötter
2 dl kli
6-7 dl vetemjöl

Värm mjölken fingervarm, 37 grader.
Smula ner jästen i en degbunke och blanda i mjölk, olja och salt.
Rör i morötter, kli och vetemjöl.
Ta upp degen på mjölat bakbord.
Knåda tills degen blir blank och slutar att kladda.
Lägg över en handduk och låt jäsa i 30 min.
Sätt på ugnen på 225 grader.
Baka ut degen genom att knåda den så att luften går ur.
Rulla ut till en längd och dela degen i 15 delar.
Trilla varje del till en bulle.
Lägg på bakplåtspappersklädd plåt.
Låt jäsa under bakduk i 30 min.
Grädda i ugnen 12-15 min.
Låt svalna på galler under bakduk.
Jag lät degen jäsa i bunken vilket gick bra och tycker att dom blev för små om man gör 20 st.
Därför har jag ändrat antalet till 15 istället.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: