Mimmis Mat

Kantarellpaj med brie

Kategori: Paj

 
4-6 bitar
 
Pajdeg
3 dl vetemjöl
1 tsk salt
125 g kallt smör
ca 2 msk iskallt vatten
 
Blanda vetemjöl och salt i en bunke eller matberedare.
Sär smöret i små kuber. Nyp ihop vetemjöl, salt och smöt till en smulig deg.
Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Låt degen vila kallt i minst 30 min.
 
Fyllning
3 schalottenlökar
ca 300 g kantareller, rensade
smör till stekning
salt o svartpeppar
200 g brie
 
Skala och skär löken i skivor.
Stek lök och kantareller försiktigt i smör tills vätskan från svampen har kokat in.
Smaka av med salt peppar.
Sätt ugnen på 175 grader.
 
 
Äggstanning
3 ägg
1 ½ dl vispgrädde
1 ½ dl mjölk
 
Vispa ihop ägg, grädde och mjölk.
 
  
Kavla eller tryck ut degen i en pajform,  25 cm i diameter. Nagga botten med en gaffel.
Förgrädda pajskalet  mitt i ugnen i ca 10 min.
Fördela lök och kantareller i pajskalet. Skiva brieosten och lägg skivorna ovanpå kantarellerna.
Häll äggstanningen över.
Grädda pajen mitt i ugnen i 25-230 min tills äggstanningen stannat och pajen har fått fin fräg.
Låt den svalna i ca 10 min innan servering.
 
 
Recept och bild från Tidiningen Hembakat.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: