Mimmis Mat

Tekakor med rågkross

Kategori: Matbröd

 
Receptet från tidningen Hembakat.
 
14-16 st
 
 
25 g jäst
2 dl mjölk, fingervarm
2 dl filmjölk, rumsvarm
1 dl havregryn
½ dl rågkross
1½ tsk salt
1 tsk bakpulver
2 msk rapsolja
2 dl rågsikt
ca 5 dl vetemjöl
 
Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjöl, filmjölk, havregryn, rågkross och salt.
Rör om ordentligt tills jästen lösts upp. Låt blandningen stå i ca 10 min.
 
Tillsätt bakpulver, rapsolja och rågsikt. Rör om ordentligt.
Tillsätt vetemjölet, lite i taget och blanda ihop allt till en smidig deg. Knåda degen kraftigt i några minuter.
Låt degen jäsa under bakduk i ca 50 min.
 
Kavla ut degen till ca 1½ cm tjocklek. Stansa ut rundlar, ca 8 cm och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Om du vill göra dem större tar du ett större mått (= färre bröd).
Låt bröden jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.
Grädda bröden mitt i ugnen i 10-14 min.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: