Mimmis Mat

Minilimpor

Kategori: Matbröd

 
Recept från Hembakat.

Ca 8 st

25 g jäst


3 dl mjölk, fingervarm
(vatten går också bra)

1 ½ tsk salt
 25 g smör, rumsvarmt

½ dl ljus sirap

4 dl rågsikt

2–3 dl vetemjöl

 

GÖR SÅ HÄR

 Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med mjölken.

Tillsätt salt, smör, sirap, rågsikt och vetemjöl, lite i taget.

Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter.

Låt degen jäsa under bakduk i 45–60 min.

 Dela degen i 8 bitar på ett mjölat bakbord.

Forma dem till små limpor och skär ca 4 snitt i varje bröd med en vass kniv.

Lägg bröden i en smord form för minilimpor (eller på en plåt med bakplåtspapper).

 Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

Sänk värmen till 225 grader när bröden sätts in och grädda dem mitt i ugnen i ca 15 min eller

tills de fått lagom med färg. Låt bröden svalna innan du tar ut dem ur formarna.

 

 Formen har jag köpt här Lyckasmedmat.se

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: